Υλιάνα Στέγγου: Ό,τι σπείρεις αυτό και θα θερίσεις, αυτό είναι το δικό μου motto

by GreekCellar
288 views
Κοινοποιήστε το:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Print this page
Print
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Έκανε το μεγάλο βήμα και από τα εργοτάξια, την άσφαλτο και τα μεγάλα έργα υποδομών, πέρασε με μιας στην καλλιέργεια της γης και πολύ περισσότερο στην φροντίδα του αμπελιού. Η Υλιάνα Στέγγου κατάφερε να αναστήσει το Κτήμα Πόρτο Καρράς και να του προσδώσει την παλιά του αίγλη σε συνδυασμό με τη νέα του φινέτσα, παντρεύοντας το κρασί με την ανάπτυξη του οινοτουρισμού και την ολοκληρωμένη διαχείριση του μεγαλύτερου ενιαίου ιδιόκτητου  βιολογικού αμπελώνα στην Ελλάδα.

 

Πότε ξεκινάει η σχέση σας με το κρασί;

Η σχέση μου με το κρασί ξεκινάει περίπου το 2001. Είμαι πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ και το 2001 είχα ήδη εργασθεί μια δεκαετία σε εργοτάξια εκτός Αθήνας και σας λέω πως πάντοτε μου άρεσε πολύ η ύπαιθρος. Ξαφνικά αγοράζει η εταιρεία (σ.σ. Τεχνική Ολυμπιακή) μετά από διαγωνισμό το Porto Carras Grand Resort, συνολικής έκτασης 17800 στρεμμάτων. Μέχρι τότε δεν είχαμε ανάλογη εμπειρία ούτε στον ξενοδοχειακό τομέα, ούτε στο οινικό γίγνεσθαι. Επειδή είμαστε πέντε αδέλφια και όλοι μηχανικοί, κάποιοι ασχολήθηκαν με το ξενοδοχειακό κομμάτι και ο κλήρος έπεσε στον πιο γενναίο (γέλια), για να γίνει παραγωγός. Νομίζω όμως ότι η κλήση μου ανέκαθεν ήταν η ενασχόληση με τη φύση και πάντα ήθελα να γίνω αγρότης, άσχετα αν προέρχομαι από την Αθήνα. Μου αρέσει τρομερά η γη και βρήκα μια ευκαιρία να ασχοληθώ με ένα αντικείμενο που είχε πολύ μεγάλη διαφορά από αυτό που ήμουν μέχρι τότε. Φυσικά είχε τρομερές απαιτήσεις, γιατί εάν δεν ξέρεις πράγματα σχετικά με το κρασί δεν μπορείς και να διοικήσεις, οπότε και αναγκάστηκα να ξεκινήσω από το μηδέν και να γυρίσω στα θρανία. Στην αρχή με τον Δημήτρη Χατζηνικολάου, που αρχίσαμε τους κύκλους κρασιού και τα πιο εξειδικευμένα σεμινάρια και μετά όταν ο Κων/νος  Λαζαράκης MW έφερε τη σχολή στην Ελλάδα ήμουν από τους πρώτους που πήγα και έχω φτάσει σε ένα πολύ καλό επίπεδο, άσχετα εάν δεν δίνω εξετάσεις και είμαι κακή μαθήτρια  (γέλια). Πιστεύω ότι η γνώση πάνω στην αμπελουργία και στην οινολογία είναι συνεχής. Λατρεύω το κτήμα και τα προϊόντα που είναι ικανό να μου δώσει.

 

Φεύγετε από τα εργοτάξια και την άσφαλτο και φτάνετε στο αμπέλι. Εκεί πώς είναι τα πράγματα;

Αρχικά ασχοληθήκαμε με το να επαναφέρουμε καλλιεργητικά τον αμπελώνα, καθώς καταλάβαμε ότι δεν ήταν στα καλύτερά του όταν ήταν στα χέρια της Εθνικής μετά την πτώχευση του Γιάννη Καρρά, γιατί οι καλλιεργητικές φροντίδες δεν ήταν οι πρέπουσες σε ένα τόσο ωραίο κομμάτι γης.  Η παροιμία ό,τι σπείρεις, αυτό θερίζεις για εμένα είναι αρχή. Όσο φροντίζεις την πρώτη ύλη σου, που είναι το κλήμα, το αμπέλι, το χώμα, αυτά θα σου δώσουν και το βέλτιστο. Μαζί λοιπόν με αμπελουργούς, γεωπόνους και άλλες ειδικότητες μας πήρε τουλάχιστον 7-8 χρόνια για να επαναφέρουμε σε μια καλή κατάσταση τον αμπελώνα. Ακόμα είμαστε πολύ χαμηλά σε στρεμματικές αποδόσεις γιατί δεν ποτίζουμε, δεν έχουμε καταφέρει να ποτίσουμε –  αν και σε κάποια κομμάτια το επιδιώκουμε μάλιστα – γιατί θεωρούμε ότι το dry farming δίνει ποιοτικά ανώτερα κρασιά. Ο αμπελώνας μας είναι βιολογικός και όλα τα κρασιά που παράγουμε έχουν πιστοποιηθεί ως βιολογικά και εκτός από αυτό έχουμε περάσει και στη βιοδυναμική καλλιέργεια. Πειραματιζόμαστε στο Ασύρτικο και το Λημνιό για να δούμε τις διαφορετικές εκφράσεις που μπορούν να μας δώσουν.

 

Με το εμπορικό κομμάτι τι γινόταν;

Από το 2007 εστιάσαμε και στο εμπορικό ωστόσο πέσαμε επάνω στην κρίση. Προσπαθούμε να ανοίξουμε αγορές που παλιά εξήγαγε  ο Καρράς αλλά είχαν χαθεί μέσα στα χρόνια. Πιστέψτε με όμως, είναι πιο εύκολο να βγάλεις ένα καινούριο brand, π.χ. Κτήμα Υλιάνα από το να πάρεις ένα λαβωμένο brand και να το ξαναστήσεις. Από το below zero να το πας στο above zero και να το εξελίξεις ώστε να πάρει πίσω τη θέση βρισκόταν και που του άξιζε. Η εμπορική διαχείριση στην αρχή έμοιαζε με θρίλερ. Η αγορά είχε κρασιά από την προηγούμενη δεκαετία και έβλεπες σε κάθε χονδρέμπορο και εισαγωγέα του εξωτερικού παρατημένες παλέτες και κιβώτια. Ναι μεν υπήρχαν ερυθρά κρασιά, που ήταν και  τρομερά και κουβαλούσαν την ιστορία των ερυθρών του Καρρά, αλλά τα λευκά είχαν αρχίσει πλέον να χαλάνε, οπότε μπροστά μας βρήκαμε πολλούς δυσαρεστημένους πελάτες από το Κτήμα. Χωρίς πραγματικά να φταίει το Κτήμα και η οικογένεια μου που το είχε αγοράσει . Μπορώ να πω ότι «φάγαμε πάρα πολύ ξύλο» στο παρελθόν. Μας αντιμετώπιζαν  με καχυποψία, ότι να τώρα ήρθαν οι εργολάβοι, οι σκαφτιάδες, ο καθένας έλεγε ό,τι ήθελε, αλλά εάν δεν υπήρχε η εταιρεία Τεχνική Ολυμπιακή να αναλάβει αυτό το μεγαθήριο, που είναι ένα χωνευτήρι χρημάτων, δεν θα μπορούσε κανείς άλλος να ανταπεξέλθει στα τεράστια λειτουργικά κόστη της αμπελουργικής ζώνης ΠΟΠ Πλαγιές Μελίτωνα και ΠΓΕ Σιθωνία, για να υπάρχει σήμερα αυτός ο υποδειγματικός αμπελώνας. Ο αμπελώνας του Γιάννη Καρρά  δημιουργήθηκε την εποχή ακριβώς που το κρασί είχε στιγματιστεί από την κακή ποιότητας ρετσίνα παντού στο εξωτερικό. Εκείνος πέρασε σε μοντέρνες  οινοποιήσεις ξένων και ελληνικών  ποικιλιών, σε πειραματικές καλλιέργειες εγκαταλειμμένων ελληνικών ποικιλιών, όπως η διάσημη πλέον ποικιλία Μαλαγουζιά, η οποία οφείλει την αναγέννησή της αποκλειστικά και μόνο στο Κτήμα Πόρτο Καρράς. Εκεί πραγματοποιήθηκαν πειραματικές οινοποιήσεις γαλλικών ποικιλιών φυτεμένων σε ελληνικά χώματα και μικροκλίματα, με διάσημους παγκοσμίως οινολόγους της εποχής όπως ο Emile Peynaud που θεωρείται  επαναστάτης και πατέρας της  μοντέρνας οινολογίας και στο κτήμα μας οινοποιήσε τον πρώτο και μοναδικό ερυθρό οίνο ΠΟΠ από γαλλικές και ελληνικές ποικιλίες. Τον διάσημο, παγκοσμίως πλέον, οίνο Chateau Porto Carras ‘’the best Bordeaux blend outside Bordeaux’’. Η νέα σελίδα του ελληνικού κρασιού είχε μόλις γραφτεί με χρυσά γράμματα.

 

Μου είπατε πριν ότι θα ήταν πιο εύκολο να δημιουργήσετε ένα καινούργιο brand από το να διατηρήσετε το παλιό. Τι σας έκανε να αποφασίσετε να κρατήσετε αυτό το όνομα;

Πραγματικά καθίσαμε και μελετήσαμε με προσοχή και είδαμε ότι έχουμε στα χέρια μας, μια ιστορία. Εδώ στην Ελλάδα έχουμε ένα θέμα με την ιστορία, με το που συμβεί κάτι θεωρούμε ότι είναι παρελθόν και δεν ασχολούμαστε μαζί του. Δεν είναι όμως έτσι, όταν έχεις στα χέρια σου την ιστορία, ενός ανθρώπου που είχε ένα όραμα να φτιάξει κάτι για την μοντέρνα Ελλάδα, είναι κρίμα να την πετάξεις στα σκουπίδια. Έχουμε έναν τόπο που είναι ευλογημένος γεωγραφικά, είναι ονειρεμένος τουριστικά και μόνο το όραμα του πρώην ιδιοκτήτη να το κάνει έναν ολοκληρωμένο προορισμό, μια ελληνική «γη επαγγελίας» θεωρήσαμε ότι όλη αυτή την ιστορία και τον πλούτο δεν μπορούμε να τα πετάξουμε. Κάποια στιγμή ο Καρράς μεσουρανούσε τόσο πολύ που το όνομα  έγινε τοπωνύμιο. Στην περιοχή πλέον οι χάρτες λένε π.χ. Πόρτο Κουφό ,Πόρτο Καρράς κ.α. άσχετα εάν το Πόρτο Καρράς δημιουργήθηκε αρχικά ως οικιστικό συγκρότημα και δεν ήταν ένα χωριό που προϋπήρχε. Στην πορεία έγινε το σημείο αναφοράς στον χάρτη της Σιθωνίας. Οπότε αυτό δεν μπορούσαμε να το αγνοήσουμε. Θεωρήσαμε ότι πρέπει να κρατήσουμε την ιστορία και το θρυλικό παρελθόν ζωντανά και να δημιουργήσουμε από την αρχή ένα λαμπρό μέλλον για τον τόπο αυτό.

 

Απέδωσε αυτή η επιλογή;

Ποτέ κάτι δεν αποδίδει τόσο γρήγορα όσο πιστεύεις. Τώρα μετά από 16 χρόνια μπορώ να πω ότι αποδίδει καρπούς. Όλοι κατάλαβαν ότι η αναγέννηση έπαιξε τόσο σημαντικό ρόλο και μας βγάζουν «το καπέλο». Αν δεν ήμασταν εμείς θα ήταν άλλο ένα κομμάτι  ιστορίας  που θα είχε χαθεί ή ξεχαστεί . Κάποτε  ήταν σε όλους τους οινικούς χάρτες. Το Πόρτο Καρράς ήταν παντού. Αν αλλάζαμε το όνομα  θα ξεχνιόταν. Πιστεύω ότι στο μέλλον θα φανεί ακόμα περισσότερο το θετικό αποτέλεσμα της κίνησής μας.

 

Τώρα σε τι φάση βρίσκεστε;

Εμείς θεωρούμε το τουριστικό κομμάτι, συνυφασμένο με το οινοτουριστικό κομμάτι. Ο οινοτουρισμός αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο του τουριστικού κλάδου και μια δυναμική ταξιδιωτική τάση, η οποία δημιουργεί επιπρόσθετο ενδιαφέρον για την περιοχή μας για επισκέπτες από όλο τον κόσμο, αλλά και για Έλληνες. Μπορεί εύκολα να βοηθήσει την επέκταση της τουριστικής σεζόν ακόμα και στην Χαλκιδική που θεωρείται ως επί το πλείστον ένας καλοκαιρινός προορισμός.

Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό πόλο έλξης των οινόφιλων τουριστών. Τούτο διότι έτσι κι αλλιώς είναι ένας από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου, λόγω της γεωμορφολογίας της, του κλίματός της και των τουριστικών υποδομών της. Πέραν αυτού όμως, ας μην ξεχνάμε ότι η χώρα μας είναι προπομπός του οίνου στο σύγχρονο δυτικό κόσμο και ταυτοχρόνως διαθέτει σπάνια βιοποικιλότητα γηγενών ποικιλιών και πολλά μικροκλίματα, με αποτέλεσμα κρασιά πραγματικά άξια ανακάλυψης.

Στο εμπορικό κομμάτι  έχουμε περάσει πλέον σε αρκετές ετικέτες, είμαστε στις  22 ετικέτες κρασιού συν τα αποστάγματα ,αυξήσαμε τη αρχική γκάμα μας για να καλύψουμε πολλές διαφορετικές αγορές.  Για πρώτη φορά στην ιστορία του Κτήματος βγάλαμε αφρώδη το Yliana white sparkling και το Zoe rose sparkling και έναν επιδόρπιο οίνο που είναι από λιαστό Λημνιό την αρχαιότερη ελληνική ερυθρή καταγεγραμμένη ποικιλία στον κόσμο!!! 6500 χρόνια πριν αναγράφεται στα συγγράμματα του Ομήρου, του Αριστοτέλη καθώς και του Πολυδεύκη.

Έχουμε επίσης αρκετά blend και αρκετά μονοποικιλιακά για να καλύψουμε τις αγορές που είτε θέλουν γηγενείς ελληνικές ποικιλίες, είτε θέλουν blend ελληνικών και ξένων, όπως π.χ. είναι οι ασιατικές αγορές που θέλουν να έχεις  Syrah μαζί με κάποια άλλη ποικιλία ελληνική. Δεν έχουμε τεράστια νούμερα ανά ετικέτα για να είμαστε ευέλικτοι. Κάθε χρόνο σε 100 – 150 στρέμματα κάνουμε είτε καινούργιες φυτεύσεις π.χ. έχουμε βάλει μαυροτράγανο, μαυροδάφνη και ξινόμαυρο, είτε αναμπελώσεις και πειραματιζόμαστε. Έχουμε μια πλήρη γκάμα κρασιών για να καλύψουμε ένα γεύμα από την αρχή μέχρι το τέλος του.

 

Το Πόρτο Καρράς ωστόσο δεν είναι μόνο ο αμπελώνας και το ξενοδοχείο. Μπαίνετε σε φάση εκμετάλλευσης και της υπόλοιπης έκτασης;

Έχουμε περάσει και σε άλλη διαχείριση της έκτασης που κατέχει το κτήμα. Σπείραμε φαρμακευτικά φυτά, με πρωτεύουσα καλλιέργεια τη λαδανιά, που έχει πολύ μεγάλες θεραπευτικές ιδιότητες και χρησιμοποιείται στα περισσότερα φαρμακευτικά σκευάσματα. Εμείς σήμερα το εξάγουμε ολικά αλλά σε λίγο χρονικό διάστημα  θα το πουλάμε και σε φακελάκια ως βότανο. Φυσικά έχουμε και τον ελαιώνα από τον οποίο βγάζουμε βιολογικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο με την ονομασία ΚΕΛΥΦΟΣ, το οποίο χρησιμοποιούμε στα εστιατόρια και καταστήματα των ξενοδοχείων, ενώ συγχρόνως εξάγουμε.

Από πρόπερσι έχουμε μεγάλο λαχανόκηπο από τον οποίο προέρχονται  100% τα λαχανικά που χρησιμοποιούμε στις κουζίνες του Πόρτο Καρράς. Έχουμε συνεργασία με παραγωγούς μελιού, που εθελοντικά βρίσκονται στο χώρο των αμπελώνων και μας δίνουν παραγωγή αρωματικού μελιού διαφόρων γεύσεων.

Το καλοκαίρι του 2015 προχωρήσαμε  στην παραγωγή καλλυντικών με πρώτη ύλη το σταφύλι. Χρησιμοποιήσαμε τα κουκούτσια, τους φλοιούς και όλα τα ευεργετικά στοιχεία του σταφυλιού και φτιάξαμε κρέμα προσώπου, λάδι σώματος, body lotion και tonic water. Δημιουργήσαμε την σειρά ZOE Grape Collection και κατασκευάσαμε μια νέα, ειδική καμπίνα Wine spa στην οποία οι πελάτες έχουν την δυνατότητα να κάνουν Jacuzzi σε συμπυκνωμένο ερυθρό μούστο, μασάζ με έλαια σταφυλιού, θεραπείες για αδυνάτισμα και αποτοξίνωση με οινολάσπες και απολέπιση με scrub κουκουτσιών του τελευταίου τρύγου για να απολαμβάνουν όλες τις ευεργετικές ιδιότητες του σταφυλιού.

Με χαρά ανακοινώνουμε ότι περάσαμε σε παραγωγή χειροποίητης μαύρης σοκολάτας ανώτερης ποιότητας με γέμιση οίνου Μαλαγουζιάς, Chateau Porto Carras, Syrah και σε λίγο Ασύρτικο. Πραγματικά είναι ένα απίθανο προϊόν το οποίο σύντομα θα το βρίσκεται σε επιλεγμένα σημεία πώλησης.

 

Πώς είναι η αγορά στην Ελλάδα και πώς στο εξωτερικό;

Για να βγεις στο εξωτερικό πρέπει να έχεις απόθεμα και ποιότητα. Δεν μπορείς να βγεις με 10.000 ή 20.000  φιάλες, σε αγορές που μπορούν να απορροφήσουν μεγαλύτερο κομμάτι και εσύ να μην έχεις να παραδώσεις. Πρέπει να διατηρείς κάποια standard. Είναι γεγονός ότι στην κρίση, όλοι προσπαθούμε να αυξήσουμε τις εξαγωγές και το παλεύουμε . Εμείς στο Πόρτο Καρράς νομίζω ότι έχουμε κάνει ένα πολύ μεγάλο άλμα γιατί από ένα ποσοστό 12% έχουμε φτάσει στο 24% με 25% και φυσικά προχωράμε για ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό, αλλά δεν είναι εύκολο. Συνεχίζει να είναι η εγχώρια αγορά η βασική μας αγορά. Έχει αλλάξει όμως και ο τρόπος κατανάλωσης και η κατανομή. Η ποσότητα κατανάλωσης δεν έχει αλλοιωθεί πολύ, έχει αντικατασταθεί όμως  το εμφιαλωμένο κρασί με χύμα. Ο κόσμος λόγω οικονομικών δυσκολιών οτιδήποτε του σερβίρουν σε χύμα το αγοράζει πιο εύκολα.

Το χύμα όμως κρασί σχεδόν ποτέ δεν είναι αυτό  που σε ενημερώνουν ότι πίνεις γιατί δεν υπάρχει αναγραφή στον τιμοκατάλογο έστω της προέλευσης και του παραγωγού όπως και θα έπρεπε βάσει νόμου να γίνεται. Φυσικά όμως υπάρχουν και καταναλωτές  που συνεχίζουν να αγοράζουν εμφιαλωμένο κρασί αλλά με μία τάση μειωτική λόγω της τελικής τιμής στον τιμοκατάλογο.

Η κυβέρνηση επέβαλλε έναν άδικο φόρο αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στον κλάδο του κρασιού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΔΟΑΟ και του ΣΕΟ  ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης το μόνο που πέτυχε είναι η αύξηση της παραοικονομίας και το λαθρεμπόριο. Η παράνομη διακίνηση κρασιού πλέον φτάνει το 65% του παραγόμενου οίνου. Έχουμε πλέον ανθρώπους που διακινούν σε ποσοστό που φτάνει εκείνο του νόμιμου, παράνομο κρασί. Εμείς έχουμε ενημερώσει ως ΣΕΟ την Πολιτεία και θα θέλαμε από  το Κράτος να οργανώσει τον μηχανισμό του για να πατάξει αυτό το πρόβλημα. Είμαστε σε μια κοινή συντεταγμένη για να βοηθήσουμε και να καταφέρουμε να σταματήσουμε την παράνομη διακίνηση.

 

Ποιο είναι το όνειρο της Υλιάνας Στέγγου για το Κτήμα Πόρτο Καρράς αλλά και γενικότερα για το ελληνικό κρασί;

Πιστεύω πάρα πολύ στο ελληνικό κρασί. Πιστεύω ότι έχουμε ως χώρα μια διαφορετικότητα, μοναδική. Οι ποικιλίες μας είναι πάρα πολλές και σπάνιες στον υπόλοιπο πλανήτη και για πολλούς ανθρώπους ακόμα άγνωστες. Αν λοιπόν συντονιστούμε και βγούμε όλοι μαζί ως Wines of Greece, πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα. Κανείς δεν θέλει να πιει μόνο έναν παραγωγό. Θέλει να δοκιμάσει όλο το ελληνικό αμπελώνα. Πρέπει να ενεργούμε συλλογικά  και να βοηθάμε ο ένας τον άλλον.  Ο κλάδος θέλει μια ατμομηχανή όπως ο ΣΕΟ να του ανοίγει τον δρόμο. Κάτω από την ομπρέλα του Wines of Greece, χωράμε όλοι. Είναι πολύ σημαντικό η Ελλάδα να γίνει ένας οινικός προορισμός γιατί έτσι θα  ζητάνε όλοι τα κρασιά μας για να τα πιούνε.

Κοινοποιήστε το:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Print this page
Print
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

You may also like