Άγγελος Ιατρίδης: Πρέπει να ασχολείσαι παραδειγματικά με το αμπέλι

by GreekCellar
148 views
Κοινοποιήστε το:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Print this page
Print
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Έχοντας στήσει το στρατηγείο του στο Αμύνταιο ο Άγγελος Ιατρίδης, οργανώνει τη “στρατηγική” του γύρω από το Κτήμα Άλφα με συνοδοιπόρο φυσικά τον Μάκη Μαυρίδη και στόχο την κατάκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων αγορών, που θα εκτιμήσουν τα ποιοτικά κρασιά του Κτήματος, που μεταφέρουν σε όλο τον κόσμο το άρωμα και τη γεύση της Βόρειας Ελλάδας.

Συναντήσαμε διαδικτυακά (μέσω skype) τον Άγγελο Ιατρίδη και μας μίλησε τόσο για την κατάσταση του ελληνικού κρασιού παλαιότερα και σήμερα, αλλά κυρίως για τις κινήσεις που πρόκειται να κάνει το Κτήμα Άλφα, ενισχύοντας τη θέση του στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ποια ήταν η κατάσταση και η θέση του ελληνικού κρασιού όταν ξεκινούσατε την οινική σας πορεία και ποια είναι σήμερα;

Μέσα στην Ελλάδα τα πράγματα είναι πάντα πιο προωθημένα από ό,τι φαίνονται για τον άνθρωπο του κρασιού στο εξωτερικό. Δηλαδή στην Ελλάδα άρχισε εδώ και μια δεκαετία – δεκαπενταετία μια θα λέγαμε επανάσταση στο κρασί και αυτό οφείλεται κατά τη γνώμη μου στη δημιουργία πολλών μικρών αμπελοοινικών εκμεταλλεύσεων. Από ένα μοντέλο που είχαμε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ή του ’80 με τρεις – τέσσερις εταιρίες μεγάλες που ήταν οινοπαραγωγές εταιρίες, μπήκαμε σε μια διαδικασία που πλέον υπάρχουν πολλές, μικρές, καθετοποιημένες μονάδες. Σήμερα είναι πλέον κοντά στα χίλια καταγεγραμμένα οινοποιία. Είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός θεωρητικά για την Ελλάδα, αλλά τα περισσότερα από αυτά είναι πολύ μικρής παραγωγής. Σε αυτά τα χρόνια πιστεύω ότι το τοπίο άλλαξε πάρα πολύ και όντας παρών στη διαδρομή αυτή, αυτό που αντιλήφθηκα είναι πως αυτό που άλλαξε είναι το στρατηγικό σχέδιο του ελληνικού κρασιού. Ήταν χρονικό σημείο σταθμός. Από εκεί και πέρα μπήκε το ελληνικό κρασί σε μια τροχιά…σε ράγες ανάπτυξης και μας βοήθησε πολύ όλους στο να στοχεύσουμε σε συγκεκριμένα πράγματα, με συγκεκριμένα προϊόντα, με συγκεκριμένες ποικιλίες, σε συγκεκριμένες αγορές με μια φιλοσοφία όμως που δημιουργεί μια ιδιαίτερη ταυτότητα του ελληνικού κρασιού τόσο στο εσωτερικό όσο και στο παγκόσμιο επίπεδο. Γιατί δεν έγινε μόνο για τις εξαγωγές μας, έγινε και για τη συνολική εικόνα του ελληνικού κρασιού και στο εσωτερικό”.

Τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι κάνει το ελληνικό κρασί ξεχωριστό;

Το μεγάλο όπλο είναι οι γηγενείς ποικιλίες. Αυτό είναι πέραν πάσης αμφιβολίας. Οι γηγενείς ποικιλίες είναι για εμάς ο,τι πιο σημαντικό έχουμε στην προσπάθεια όλων μας να αναδAngelos Iatridis (lower) & Makis Mavridis (standing)είξουμε το ελληνικό κρασί. Αυτό είναι σίγουρο. Από εκεί και πέρα η ποικιλομορφία του ελληνικού αμπελώνα και των Ελλήνων οινοποιών προσδίδει στον καθένα και έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Σαφώς υπάρχουν πολλές ποικιλίες, οι οποίες είναι ανεκμετάλλευτες. Φανταστείτε όμως ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι ακόμα δεν υπάρχει η διαδικασία παραγωγής καθαρών κλώνων ελληνικών ποικιλιών. Η εξέλιξη από εκεί αρχίζει. Αν δεν απομονώσεις τις διάφορες ελληνικές ποικιλίες με τους διάφορους κλώνους που έχουν προκύψει όλα αυτά τα εκατοντάδες χρόνια, που υπάρχουν στον ελληνικό αμπελώνα, θα είναι πολύ δύσκολο να προχωρήσουν. Υπάρχουν καταγραφές αλλά ακόμα δεν έχουμε μπει στην ουσία της παραγωγής και ανάπτυξης αυτών των πολλών ποικιλιών. Εγώ δηλώνω σχεδόν ερασιτέχνης σε αυτή τη διαδικασία με την έννοια ότι είναι δουλειά μιας επιστημονικής κοινότητας, η οποία πρέπει να γίνει και να αρχίσει πολύ γρήγορα. Αλλά όταν υπάρχουν εγγενή προβλήματα, οικονομικά προβλήματα – γιατί είναι κυρίως δουλειά της Πολιτείας – γιατί η Πολιτεία είναι αυτή που θα ορίσει τους κανόνες και τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιηθούν αυτές οι ποικιλίες. Από εκεί και πέρα η εμπορική επιτυχία ή όχι εξαρτάται από τον κάθε παραγωγό ξεχωριστά, αλλά να μπουν οι βάσεις, να δημιουργηθούν οι κανόνες για το πώς ταυτοποιούνται και παράγονται οι ποικιλίες. Αυτή είναι μια διαδικασία δύσκολη. Οι μεγάλες αμπελουργικές χώρες, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, το έχουν κάνει, το προχωράνε, το εξελίσσουν, το κάνουν σε πολύ μεγάλο βάθος. Ανοίγεις έναν κατάλογο ποικιλιών στη Γαλλία και βλέπεις πλειάδα κλώνων από κάθε ποικιλία με συγκεκριμένα αμπελουργικά χαρακτηριστικά. .Είμαστε πολύ πίσω σε αυτό το κομμάτι.

Τα ελληνικά οινοποιεία αυξάνονται και πληθύνονται. Πιστεύετε ότι η επιβολή του ΕΦΚ έβαλε φρένο στην ανάπτυξη του κλάδου;

Ο ΕΦΚ αυτά τα 20 λεπτά που είναι στο λίτρο, σαφώς μόνο και μόνο σαν ψυχολογία επιβαρύνει τον καταναλωτή. Το ποσό αντικειμενικά δεν είναι μεγάλο για μια φιάλη κρασί. Από εκεί και πέρα ο τρόπος, ο χρόνος, δηλαδή η συγκυρία στην οποία επιβλήθηκε αυτός ο φόρος δημιούργησε μεγάλο προβληματισμό στον χώρο του ελληνικού κρασιού. Όλες οι εταιρίες δεν έχουν την οργάνωση και την υποδομή να μπορούν να το υποστηρίξουν. Δηλαδή η φορολογική αποθήκη είναι μια διαδικασία, που είναι σχετικά σύνθετη, την κάνεις μια φορά και ξεμπερδεύεις από πολλά πράγματα αλλά δεν είναι κάτι το οποίο βοήθησε σε μια δύσκολη συγκυρία το ελληνικό κρασί. Θα έλεγα ότι το πήγε προς τα πίσω. Στο χέρι μας βέβαια είναι να το χρησιμοποιήσουμε ως πλεονέκτημα στο μέγεθος, που θα μας βοηθήσει να οργανώσουμε εσωτερικά τα οινοποιεία μας. Βλέπω δηλαδή το ποτήρι μισογεμάτο. Μπορεί και να βοηθήσει, αλλά η συγκυρία ήταν η χειρότερη δυνατή συγκυρία, που μπορούσε να επιβληθεί ένας τέτοιος φόρος.

Το κτήμα Άλφα είναι ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας. Με δεδομένη τη 
δύσκολη οικονομική κατάσταση του κόσμου, στρέφεστε περισσότερο στην αγορά του εξωτερικού;

Η ανάπτυξή μας είναι και στην ελληνική αγορά και στις εξαγωγές. Σαφώς η εξωστρέφεια και η δυναμική των εξαγωγών μας, έχει αρκετά αυξανόμενους ρυθμούς, αυτό οφείλεται στο ότι οι εξαγωγές είναι μια διαδικασία, που δεν είναι εύκολη. Θέλει πάρα πολλά χρόνια επένδυση και επένδυση χρονική με την παρουσία σου, οικονομική, θέλει να επενδύσεις πολύ χρόνο κυρίως στους ανθρώπους, που θέλεις να σε εμπιστευτούν και είναι μια διαδικασία πολύ πιο αργή γιατί ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και μιλάμε κυρίως για τις ώριμες αγορές του κρασιού της Κεντρικής Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Είναι οι αγορές του κρασιού στις οποίες η ανάπτυξη έρχεται πάρα πολύ αργά αλλά αν κερδίσεις το κομμάτι εμπιστοσύνης τόσο στο κομμάτι επαγγελματία όσο και στον καταναλωτή, αυτή η διαδικασία θα σε ανταμείψει αλλά μακρόχρονα.

Ποιες είναι οι αγορές που πάμε καλά και ποιες πιστεύετε ότι δίνουν ελπίδες για το ελληνικό κρασί;

Η μεγάλη αγορά πρόκληση, είναι η αγορά της Βόρειας Αμερικής. Είτε μιλάμε για ΗΠΑ, είτε για Καναδά. Είναι μια περιοχή, που έχουμε δουλέψει οργανωμένα όλοι οι οινοποιοί και η φυσική παρουσία η δική μας βοηθάει πάρα πολύ στο να μπορέσουμε να σηκώσουμε το ελληνικό κρασί από την κατηγορία others στην επώνυμη κατηγορία «Ελληνικό Κρασί». Είναι μια διαδικασία που την πετύχαμε, δηλαδή πλέον τα μεγαλύτερα περιοδικά, οι μεγαλύτεροι οινοκριτικοί στον κόσμο αρχίζουν και βάζουν το ελληνικό κρασί στη θέση που του αξίζει δηλαδή στην ιδιαίτερη θέση που του αξίζει “Ελληνικό Κρασί”. Δεν το στριμώχνουν σε ένα μεγάλο κουβά, που μπαίνουν όλα τα μικρά κράτη.

Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε τώρα από πλευράς ελληνικού brand name;

Αυτή τη στιγμή είμαστε στο σημείο μηδέν. Δηλαδή είναι εκεί που πετάξαμε τη ρετσινιά τη ρετσίνας αλλά θέλουμε ακόμα πολύ χρόνο να αποδείξουμε ότι η ποιότητα του ελληνικού κρασιού μπορεί να σταθεί σε υψηλά επίπεδα και να ανταγωνιστεί ισάξια μεγάλες – σημαντικές οινοπαραγωγές χώρες. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι εμείς δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε μια Γαλλία, μια Ιταλία, γιατί δεν έχουμε ούτε τον όγκο της παραγωγής, ούτε την υποστήριξη που μπορεί να έχει μια κρίσιμη μάζα κρασιού, που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Η παραγωγή μας είναι πάρα πολύ μικρή δηλαδή είμαστε 0,5% της παγκόσμιας παραγωγής ή 1% της Ευρωπαϊκής. Είμαστε σχετικά ασήμαντη χώρα στο κομμάτι όγκου παραγωγής. Από την άλλη μεριά, εγώ πιστεύω ότι για τόσο μικρό όγκο παραγωγής κάνουμε πολύ περισσότερο θόρυβο και αυτό μετράει στα πολύ θετικά μας.

Πώς κινείται το Κτήμα Άλφα και τι πρέπει να περιμένουμε το επόμενο διάστημα;

IMG_3231Αυτή της στιγμή το Κτήμα – Άλφα αυτό που δημιουργεί είναι μια πολύ ισχυρή υποδομή σε ο,τι αφορά τις αμπελουργικές εγκαταστάσεις. Αυτή τη στιγμή είναι υπό κατασκευή μια καινούργια μονάδα συνεργείων των αμπελουργικών ελκυστήρων, των αποθηκών μας για ό,τι χρειάζεται το αμπέλι. Δημιουργούμε ισχυρή υποδομή για τα πολλά – πολλά επόμενα χρόνια. Πιστεύω ότι συνολικά αυτό δεν υπάρχει στον ελληνικό αμπελώνα. Λέμε ότι το κρασί γίνεται στο αμπέλι. Πρέπει όμως να ασχολείσαι και με το αμπέλι, παραδειγματικά, ποιοτικά και να έχεις και επιμονή και υπομονή και να μην πας σε εύκολες λύσεις. Αν θέλει το κρασί για να ωριμάσει χρόνια, το αμπέλι θέλει πολύ περισσότερα. Είναι επίπονη δουλειά και είσαι εκτεθειμένος εκεί. Είναι ένα μεγάλο κομμάτι που ακόμα έχουμε πάρα πολύ δουλειά για να μπορούμε να μιλάμε για πολύ ποιοτικό ελληνικό κρασί. Ακόμα δεν έχουμε την κρίσιμη μάζα. Είναι πολύ μικρή η ποιοτική ελληνική οινική κοινότητα. Αυτή τη στιγμή το Κτήμα – Άλφα έχει 1.200 στρέμματα, εκ των οποίων τα 870 είναι παραγωγικά και τα 330 νέες φυτεύσεις, για τα οποία έχουμε εξασφαλίσει άδειες κλπ. Όλη την προηγούμενη χρονιά, τρέξαμε πάρα πολύ ως Κτήμα Αλφα, κυρίως ο συνέταιρός μου ο Μάκης Μαυρίδης, ο οποίος είναι και υπεύθυνος της αμπελοκαλλιέργειας και πιστεύω ότι πολύ καλά κάναμε, γιατί βλέπω ότι οι καινούργιες άδειες, που αρχίζουν αν δίνονται είναι με πολύ μικρούς ρυθμούς. Θέλουμε να ισχυροποιηθούμε ακόμα περισσότερο αμπελουργικά. Πιστεύω ότι θα είναι το μεγαλύτερο κομμάτι διαφοροποίησης, που μπορεί να προσφέρει το Κτήμα Άλφα στον ελληνικό αμπελώνα. Αυτή τη στιγμή δίνουμε πολύ μεγάλο βάρος σε όλες τις λεπτομέρειες της καλλιέργειας που είναι πάρα πολλές. Δηλαδή από το πώς καλλιεργούμε τα αμπέλια μας μέχρι πόσο μπορούμε να τα φροντίζουμε με μεγάλη ακρίβεια και με τον σωστό συγχρονισμό, τις σωστές στιγμές, έτσι ώστε να μπορούμε να πάρουμε το μέγιστο ποιοτικό αποτέλεσμα, που μπορεί να μας δώσει η φύση για τον δικό μας αμπελώνα. Αυτό προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε αυτή τη στιγμή και είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Είμαστε σε πολύ υψηλό επίπεδο αλλά έχουμε πολλά πράγματα να κάνουμε ακόμα. Το Κτήμα έχει ένα Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης, όπου πολλές ποικιλίες κυρίως ελληνικές έχουν δοκιμαστεί και δοκιμάζονται για τουλάχιστον μια εξαετία – επταετία. Στοχεύουμε σε καινούργια πράγματα, πιστεύουμε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα, στα επόμενα 2-3 χρόνια θα αρχίσουν να εμφανίζονται στην αγορά οι νέες προτάσεις του Κτήματος Άλφα. Δεν είναι μόνο ποικιλίες είναι πολλά πράγματα. Αρχίζουμε πλέον και δουλεύουμε πάρα πολύ στον διαχωρισμό των αμπελοτεμαχίων, στο γεωλογικό προφίλ, στο μεσοκλίμα κάθε αμπελοτεμαχίου. Θα υπάρχει μια πολύ ολοκληρωμένη ταυτότητα των αμπελοτεμαχίων μέσα στον αμπελώνα μας. Αυτό θα είναι η νέα πρόταση του Κτήματος.

Λέμε να κλείσουμε τη συνέντευξη μαζί σας με μια λέξη…”Τανάτ”. Τι έχετε να μας πείτε;

(Γέλια) Είναι μια ποικιλία που μου αρέσει πάρα πολύ. Είναι μια πολύ ιδιαίτερη ποικιλία, που τη γνώρισα όταν δούλευα μετά τις σπουδές μου στη Γαλλία. Όντως είναι μια ποικιλία, η οποία είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και πολύ προκλητική, τόσο στην καλλιέργεια, όσο και στην οινοποίηση, παλαίωση κλπ. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, είναι πάρα πολύ δύσκολη ποικιλία και μ’ αρέσει το συγκεκριμένο στυλ κρασιών. Αυτό είναι μια προσωπική ιδιαίτερη αδυναμία. Αυτή είναι μια κρυφή μου αδυναμία θα έλεγα.
Σε λίγους μήνες το Κτήμα Άλφα κλείνει 20 χρόνια ζωής και αυτό που εμείς αποκομίσαμε από τη συνέντευξή μας με τον Άγγελο Ιατρίδη, είναι πως αυτό το ελληνικό οινοποιείο ενηλικιώθηκε, αλλά μεγαλώνει με γερές και σωστές βάσεις σαν το καλό τ’αμπέλι.

Κοινοποιήστε το:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Print this page
Print
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

You may also like